Sakura

18:22:35 den 2013-03-29

Idag har vi åkt mycket tåg samt promenerat en hel del runt om i Tokyo. Dagen började med en lätt frukost, det blev en kaffe och macka på Starbucks, mackan var väl inget att hurra över men deras caffe mocca var lika god som alltid. Efter att vi ätit frukost begav vi oss till Tokyo för att spana in de fina körsbärsblommorna som snart har blommat ut. Vi har haft tur att de haft lite kallare än vanligt den senaste vekan så vi hann uppleva dem. När vi tittat klart på de vackra träden i en liten prak i Tokyo så åt vi lunch på en närliggande Koreansk restaurang. Personalen var jättetrevlig och hade ett väldigt intresse för pappas snus som de även fick provsmaka. Bilder på detta har jag tyvärr inte då vi endast fotade med Martins kamera där. Men jag ska be honom skicka över dem så jag kan visa er.

På kvällen åt vi middag i ett varuhus inärheten av vårt hotel maten var riktigt god och vi alla hamnade i matkoma efteråt. Efter middagen tog vi oss trots matkoma ut till Akiko och Akikos föräldrar och blev där bjudna på lite  fika. När vi fikat klart åkte vi vidare till ett närliggamde badhus för att få slappna av lite efter den långa dagen. Och avslapnnande var det vill jag lova! Det var riktigt häftigt att ha provat ett japanskt badhus och riktigt lungnande med det 41c varma vattnet. Som man kan förstå så fick man inte ta några bilder väl inne på badhuset efterom alla var nakna med endast en liten handduk på huvudet så bilder därifrån har jag tyvärr inte.

Sakura blomning i Yokohama

En park i Tokyo

Bilder från middagen! Det var japansk mat med västerländska influenser. Restaurengen var full med folk så det verkar som ett väldigt populärt ställe, vilket man i och försig kan förstå när man provar maten. Detta var dock den enda maträtten jag hann ta kort på eftersom vi alla var så himla hungriga så kastade vi oss över resten av maten.

Hemma hos Akiko, tyvärr blev de fleste bilderna suddiga så jag fick bara dessa som blev bra.

God morgon Japan!

01:23:00 den 2013-03-28

Nu är klockan 8.40 här i Japan och jag har precis vaknat upp och tagit en uppfriskande dusch och är redo för att bege mig ut på stan. Jag vet dock inte hur pigga mina föräldrar är eftersom pappa sa att han skulle komma in och väcka mig vid 8 så antar jag att han och mamma fortfarande ligger och trynar inne hos sig.

För mig blev det ganska sent igår eftersom jag satt och la in lite av bilderna här på bloggen och endå la jag inte in alla. Så jag tänkte uppdatera med lite fler bilder nu.

Martins drink från skybaren igår

Efter att vi varit i skybaren igår så kilade vi ner till rummen igen där mamma och pappa köpte varsin öl och jag köpte en läsk ur automaten som stod i hallen. Det var lite ovant att vi hade en minibar på rummet men ingenting i den så man var tvungen att gå och köpa själv i automaterna istället.

Mamma var lycklig över att hon hade köpt med sig dumle hemmifrån

Min rumsnyckel

Resan

16:51:16 den 2013-03-27

Jahaja då befinner man sig på andra sidan jorden igen. Vår resa gick väldigt bra denna gång, det var inte som förra gången när vi blev strandade i Schweiz och fick vänta där i ett dygn. Det vart snarare tvärt emot vi hade inte alls lång tid att ta oss från planet till Köpenhamn till det anslutande planet till Tokyo. Vi vart tvugna att springa till gaten på grund av att de stängde boardingen precis när vi kom fram till Köpenhamn. När vi kom fram hoppade vi i alla fall på ett snabbtåg som gick från flygplatsen Narita till Yokohama där vi nu kommer bo i några nätter. Vårt Hotell här heter Breezebay hotel och ligger ett stenkast ifrån skyskrapan Landmark Tower där det även finns ett jättelikt shoppingcenter. Vi kom fram till Yokohama vid lunchtid och passade då på att äta lunch på ett närliggande Sushi-hak som jag har lite bilder ifrån här nedan.

Kaffet på Arlanda

Väl framme på Naritas flygplats

Lunch dags!

Lite te till maten

Efter lunchen så var vi allihop supertrötta så vi drog oss tillbaks till hotellet för att sova några timmar. Klockan halv 6 på kvällen vaknade jag och som tur var vaknade föräldrarna vid ungifär samma tid så jag gjorde mig redo för att gå ut och äta middag. Vi mötte upp Martin vid en närliggande station och vandrade därefter vidare till en restaurang som serverade väldigt god yakitori. Vi åt alltså lite olika sortets grillspett(Yakuniku), häst-sashimi samt lite friteradkyckling. Efter vår goda måltid kilade vi tillbaks till hotellet och satte oss i skybaren som fanns för att avnjuta några drinkar.

Vi hade väldigt roligt åt storleksskillnaden på mitt och Martins ölglas jämfört med mammas och pappas. Visserligen fick de en flaska men det var de minsta ölglasen jag någonsin sett som de fick hälla upp ölen i. Varför jag och Martin fick ett krus var för att jag valde öl på fat. Eller Martin valde och jag tog samma....

Sashimi

"Mums vad gott" gnäggar pappa